dattaa

svenska uppgift - om din dikt

Publicerad 2009-09-29 12:52:40 i Allmänt,

Älska, är ett mycket vacker ord med en vacker innerbörd. Jag älskar dig, hon älskar honom, jag älskar äppelpaj, ordet frambringar ett positivt klang vi alla människor blir berörda av på någon enskilt sätt.

 Göra, ordet är vanligt och speciellt i frasen ”gör om”. Den förekommer ofta hos människor som inte är nöjda med någonting. En man eller kvinna som vill ändra på det hon inte är nöjd med gör snabbt om det till det bättre, dock behöver det inte alltid bli till det bättre. Vilket dikten jag nu valt förklarar, det ger ingen förbättring att ändra på en människa, då är det inte länge samma man eller kvinna i fråga, det är då någon helt annan, som man snart kommer att vilja ändra på snart igen.

 Vill, också ett ord som är väldigt vanligt i det svenska, och också andra, språket. Det finns så mycket vi vill i livet, men inte allt vi kan få eller göra någonting åt. Skulle alla kunna få det de ville eller göra det de ville, skulle ingen kunna det, för de hade inte funnits någonting kvar att göra, få eller ge. Dikten förklarar, att man inte kan få allt. Om personen i fråga ber om någon annan, ska han också gå till en annan och inte göra om henne, då finns det efter det två av samma person. Vilket innebär, om ingen vill ha den ena, vill ingen heller ha den andra. Så det är ingen idé att sucka efter det man inte har, det är bättre att värdesätta det vi har.

 Slösar. Man kan inte slösa på kärlek. Kärleken är så stor och oändlig att om vi alla försökte slösa tillräckligt mycket hade det bara varit en kopp med salt i rymden. Men någonting vi fortfarande kan slösa på är en persons tillit, skulle det hända att man slösar tilläckligt mycket är det tillslut för sent och man får lära sig av sina misstag. Ibland hände det också att man även begår stora, och små, misstag inom kärlekens vägar. Men kärleken har också en stark kraft att förlåta. Någonting vi borde ta vara på mer.


Nu jobbar jag på min svenska uppgift, hoppas hon blir nöjd med den nudå!

andra utkastet och jag är redan less.


skriver senare :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Datta

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela